maandag 24 december 2012

Muzische tweedaagse

Ik ben op 1 & 2 oktober 2012 samen met mijn klas 1Bako2, de andere 1Bako'ers en 1Balo'ers op muzische tweedaagse geweest.

Deze muzische tweedaagse hield een paar sessies in: drama, muziek, muzische taalgebruik, beeld, expressie.

Muziek

In muziek leerden we een verhaal vertellen aan de hand van geluiden. We kregen enkele muziekinstrumenten tot onze beschikking en we mochten ook bodysounds gebruiken. In mijn groepje brainstormden we over verschillende thema’s. Zo hebben wij gewerkt rond het thema kerst. 
We gebruikten een schuddertje gevuld met rijst om het geluid van sneeuw na te doen. Met bodysounds deden we het geluid van de hoeven van de rendieren van de kerstman na. We gebruikten ook onze mond om te fluiten.
Ik ontdekte tijdens deze sessie verschillende toffe manieren om een verhaal te vertellen zonder woorden.


Beeld

Tijdens beeld moesten we een masker maken uit krantenpapier. Stap voor stap gingen we te werk. Beetje bij beetje kreeg het masker vorm. Er was wel wat werk aan, maar de eindresultaten waren bij sommigen echt verbluffend. Een masker uit kosteloos materiaal maken was duidelijk wel mogelijk en ook inspirerend.
Ik vond het wel origineel. Het grappige was wel dat je dit masker bij je buur mocht aanbrengen en zo de grappigste delen kon verzinnen om het masker echt groots te maken.




Drama

Tijdens drama mochten we ons volledig laten gaan. We moesten iets uitbeelden, onze emoties bovenhalen, toneelspelen, … We kregen blaadjes met opdrachten op en we moesten deze uitvoeren. Eerst moesten we per twee iets uitbeelden. De ene kreeg iets ingefluisterd en moest dan de andere persoon ‘beeldhouwen’. De persoon die het beeld was, had er zelf het raden naar wie of wat zij was. Bij een tweede opdracht werden we in twee groepen verdeeld. Elke groep moest op een rij staan tegen een kant van het lokaal en iedereen kreeg elk afzonderlijk een opdracht op papier. De ene groep moest die dan uitvoeren, terwijl de andere groep toekeek. Dan mochten de mensen van de andere groep de persoon zoeken die dezelfde opdracht hadden als zij.
Je zag dat iedereen ervan genoot. Ik vond het vooral tof om à la minute een toneelstuk in elkaar te moeten steken of om snel iets te moeten verzinnen.



Muzische Taalgebruik

Tijdens muzisch taalgebruik moesten we onszelf voorstellen op de maat van muziek. Daarna leerden we over jabbertaal. Het is een soort taal die niks betekend, maar die je makkelijk kan gebruiken in een toneelstuk. 
Je kan aan deze taal elke betekenis toekennen. Het is ook een interessante taal. We hebben deze taal later gebruikt in ons klein muzisch project op de tweedaagse zelf. Het kwam wel goed van pas. We hebben deze taal ook toegepast tijdens ons muzisch project voor ’t Spoor in Tielt.
Ik vond deze sessie wel tof omdat iedereen elkaar een beetje beter leerde kennen (ik kende de anderen uit mijn klas nog maar 2 weken op dat moment), en omdat we eens samen los konden gaan.



Expressie

Tijdens expressie leerden we hoe we ruimte en tijd konden gebruiken. We moesten ons op allerlei verschillende manieren bewegen. We leerden hoe we de volledige ruimte konden gebruiken. 
We moesten ons ook voortbewegen met en tegen elkaar, letterlijk. Zo moesten we ons op elkaar proberen af te stemmen. We moesten ons ook zelf laten leiden door een  gekozen lichaamsdeel en ons zo voortbewegen.
Het was leerrijk om ruimte en tijd vanuit een ander perspectief te bekijken. Dit was ook interessant om later toe te passen in ons muzisch project.


Klein muzisch project
Na al deze sessies werden we verdeeld in groepen. Ik zat in een groep van 6 personen. We kregen een groot blad en de lector gaf instructies. 'Denk aan een woord met een 'R' en schrijf dit op. Neem nu de laatste letter van dat woord, verzin daarmee een nieuw woord en schrijf dit opnieuw op. Doe dit zo verder.' Daarna moesten we 2 woorden kiezen en dat zou ons onderwerp worden van ons mini-toneel. Bij ons was dit 'Rappende Big'. Toen moesten we opnieuw woorden verzinnen en vanuit deze woorden moesten we dan een voorwerp kiezen dat onderdeel uitmaakte van ons mini-toneel. Bij ons werd dit 'Horloge'.

Zo ontstond het verhaal van een bende boerderijdieren waaronder een paard, een schaap, een koe, een kat en een rappend varken. Varken had een nieuw horloge gekregen en ging hiermee pronken bij de andere boerderijdieren. Maar onderweg verliest hij zijn horloge. Als hij merkt dat zijn horloge verdwenen is, is het varken ontroostbaar. Koe en Kat nemen de leiding en gaan op zoek naar het horloge. Onderweg komen ze Paard en Schaap tegen en die helpen mee zoeken. Na lang zoeken keren ze terug naar Varken om hem het slechte nieuws te vertellen. Alle dieren laat zich in het hooi vallen. Schaap springt verschrikt op en wrijft over zijn achterwerk. Hij was gaan zitten op ... het horloge! Varken was zo blij dat hij al rappend zijn ronde op de boerderij verder zette. De andere boerderijdieren dansten er blij op los en gingen uiteindelijk terug naar hun stal.




Al bij al waren het 2 topdagen waarbij ik mijn klas veel beter heb leren kennen en waar we samen veel plezier beleefd hebben!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten